Kreativní myšlení a generování nových nápadů
Kreativní myšlení a generování nových nápadů jsou základními kameny každého prosperujícího podnikání. Jedním z efektivních nástrojů pro jejich dosažení je brainstorming – metoda, která vědomě odpoutává účastníky od klasického způsobu myšlení a zároveň podněcuje volný tok nápadů. Jak však vést brainstormingová sezení tak, aby byla maximálně produktivní a přinesla reálné výsledky? O tom bude následující článek.
Pravidla brainstormingu
Každý proces potřebuje pravidla, aby probíhal hladce a efektivně. Tato se daní jak pro organizátora, tak pro účastníky brainstormingu. Jedno z nejdůležitějších pravidel zní: neexistuje špatný nápad. Právě naopak – čím více nápadů, tím lepší. Během brainstormingu není prostor pro kritiku či soudy. Důležitá je také přítomnost facilitátora – někoho, kdo sezení vodí a zajišťuje, že se všichni drží pravidel.
Příprava na brainstorming
Dobrá příprava je polovina úspěchu. Určete cíl sezení, tedy problém, který chcete řešit nebo téma, které chcete prozkoumat. Vyberte dostatečný počet účastníků především s ohledem na diverzitu jejich názorů a zkušeností. Zvolte vhodné prostředí – ideálně tiché a beze stresu. Dbejte také na to, aby sezení probíhalo v čase, kdy jsou účastníci nejvíce produkční.
Průběh brainstormingového sezení
Každé brainstormingové sezení by mělo začít s krátkým představením problému nebo tématu. Následně by měl facilitátor vysvětlit pravidla a případně odpovědět na dotazy. Následuje hlavní část, tedy generování nápadů. Záznamy nápadů mohou probíhat na flipchartu, na post-it lístečky, či prostřednictvím digitálních nástrojů. Po oddělené fázi generování nápadů lze přistoupit k jejich hodnocení a selekci.
Co dělat s nápady?
Seznamte účastníky s výsledky brainstormingu a založte akční plán pro další kroky. Jakýkoliv přínosný nápad by neměl skončit v propadlišti dějin. Nápady zaznamenejte a využijte je v praxi. Každé provedené rozhodnutí by mělo být zdůvodněné a transparentní pro ostatní účastníky.
Generování nových nápadů může být pro některé náročné, ale s pravidelným tréninkem a správným přístupem se může stát zdrojem obohacení jak jednotlivce, tak celého týmu či firmy. Chce to jen trochu odvahy a ochoty zkoušet nové věci.
A proč se o tom bavíme? Protože v našich kurzech managementu, leadershipu, mindfulness nebo time managementu se přesně těmto dovednostem věnujeme. Naše lektorská školení jsou cíleně zaměřená na praktické nástroje a techniky, které vám pomohou nejen v oblasti řízení, ale také v osobním rozvoji.
Pokud si chcete prohloubit své dovednosti v těchto oblastech, neváhejte se přihlásit na naše kurzy: https://www.nlpmind.cz/nlp-pro-firmy/ a https://www.nlpmind.cz/kurzy/.
Těšíme se na vás!